اهمیت مدیریت دانش در سازمانهای موقت و یادگیرنده
اهمیت مدیریت دانش در سازمانهای موقت و یادگیرنده
چکیده
هر فردی دارای یک برند شخصی است و سایر افراد هنگام یادآوری آن شخص در ذهن خود با تصاویر مختلفی از وی مواجه خواهند شد که برایند این تصاویر حس یا حس هایی را بر گرفته از برند شخصی فرد موردنظر به وجود می آورد. تمامی انسانهای معروف و مشاهیری که می شناسیم به وسیله توانایی ها و رفتار خود برند شخصی را شکل داده اند که با شنیدن نام این افراد به حس و دریافت ذهنی ناشی از ویژگی های این افراد می رسیم.
با گسترش و نفوذ مفاهیم جدید بازاریابی در تمام سطوح جامعه، ضرورت کاربرد آن نیز به امری انکارناپذیر تبدیل شده است. از جمله این مفاهیم می توان به حضور برند در زندگی شهروندی همچون سفرهای درون و بیرون شهری، خرید یا رسانه های جمعی اشاره کرد. این اثر روزافزون و نفوذ بیش از پیش افراد در دنیای اجتماعی به تدریج زمینه را برای ایجاد مفهوم تازه ای به نام برند شخصی فرآهم آورد. در دنیای اجتماعی امروز، نفوذ شخصی افراد بیش از همیشه نقش مؤثر دارد. از دیدگاه محققان، برند شخصی چیزی فراتر از قدرت اثرگذاری در فروش و بازاریابی در محیط های رقابتی بوده و اثر آن در ارتباطات و خلق روابط مبتنی بر همکاری و ایجاد تفکر مثبت حائز اهمیت است.
مکتب کاربرد گرایی
علم بازاریابی بر پایه تئوری های آن استوار است . زیرا تئوری ها به الگو ها تبدیل شده و سپس الگو ها جنبه کاربردی پیدا می کنند. برای درک و ارزیابی سریع و دقیق این مفاهیم تئوری های متنوع و متکثر بازاریابی باید آنها راطبقه بندی کرد. تئوری های بازاریابی را می توان به صورت های تاریخی، موضوعی، نگرشی، منطقی و فلسفی دسته بندی نمود. دسته بندی تاریخی تئوری های بازاریابی از طریق مطالعه تاریخ عقاید بازاریابی و سیری در تکامل و تحول آنها حاصل می شود. این تئوری ها را می توان به صورت موضوعی و تحت عنوان مکاتب دوازده گانه بازاریابی دسته بندی و معرفی کرد. هم چنین از منظری دیگر می توان به این تئوری ها از چهار دیدیگاه اصلی نگریست. این چهار دیدگاه از دو نقطه مرجع استراتژیک و یا منظق یا بعد حاصل می شوند:
مقدمه
زیبایی طرح ریزی جریان ارزش (VALUE STREAM MAPPING=VSM) در کاربرد و سادگی اش بهتر درک می شود. این ابزار به جواب دادن این سوال کمک می کند: چگونه در رفتاری مداوم و مناسب به گونه ای پیوسته بهبود پیدا کنیـم؟ طرح ریزی جریان ارزش نقشه ای است که طرح وضعیت کنونی و آینده یک سیستم تولید را با اجازه دادن به کاربران برای درک اینکه کجا هستند و چه کارهای اتلاف کننده ای نیاز به برطرف شدن دارند، رسم می کند. سپس کاربر، اصول مدیریت ناب را برای گذار به وضعیت آینده به کار می بندد. طرح ریزی جریان ارزش که به وسیله سیستم تولید تویوتا ارتقا یافته در دهه ۱۹۹۰ به آمریکای شمالی وارد شد. انقلاب واقعی در این ابزار درایالات متحده را می توان تنها در چند سال پیش با انتشار دو کتاب: (ماشینی که دنیا را تغییر داد) و (تولیدناب) ردیابی کرد. این فعالیتها مختصراً فعالیتهای فکری مدیریت ناب و طبیعت انتقادی طرح ریزی جریان ارزش را در فرایند توضیح دادند.
بازاریابی تک به تک ( Customer Share ( )سهم مشتری( چیست؟
بازاریابی تک به تک در یک جمله، ایجاد و مدیریت بر رابطه فردی با تک تک مشتریان است. تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی تک به تک در این است که در بازاریابی سنتی شاخص موفقیت، سهم بازار (market share) محصول است ولی در بازاریابی تک به تک شاخص موفقیت، سهم از تعداد مشتری (customer share) است. بازاریاب سنتی سعی دارد مشتریان بیش تری برای محصولات خود پیدا کند، حال آنکه بازاریاب تک به تک در پی پیدا کردن محصولات بیشتر برای مشتریانش است. بازاریاب سنتی محصولاتش را مدیریت می کند و مدیرانش، مسئول میزان فروش فعلی محصولاتش هستند. در حالیکه بازاریاب تک به تک مشتریان را مدیریت می کند و مدیرانش مسئول پاسخگویی به رشد ارزش های مورد انتظار این مشتریان طی زمانی که شرکت فعالیت می کند می باشند.
ترجمه ویژگیهای کارگاه به ارزش نمایی
در سومین جلسه به اجرای رویکرد نقشه ذهن مشتری و توضیحات تئوری زنجیره هدف نهایی و با روشprocess Laddering (فرآیند نردبانی) چرداخته شد. در این روش یک موضوع (محصول) را که در مورد آن قصد جمع آوری اطلاعات داریم از طریق مصاحبه عمیق مورد ارزیابی قرار می دهیم و انگیزه اصلی افراد را از انتخاب خدمات(محصول) مورد نظر کشف می کنیم.
در صفخه مربوط به فرایند نردبانی این کارگاه به صورت عملی انجام شده است.
فرایند نردبانی برای تلفن همراه
طیف لیکرت به عنوان مثال بدین شکل است:
امکان سنجی: بسیار امکان پذیر امکان پذیر معمولی کم امکان پذیر بسیار کم امکان پذیر
5 4 3 2 1
اثربخشی: بسیار اثربخش اثربخش معمولی کم اثر بسیار کم اثر
5 4 3 2 1
همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است چهارناحیه خواهیم داشت که به ترتیب اهمیت عباتند از: 1 ،4،2 و3
ایده هایی که امکان سنجی بیشتری دارند مهمتر هستند لذا ناحیه بعد از 1 مهم ترین ناحیه است سپس ناحیه 2 مهم است البته این ایده ها باید غنی شوند ودر آخر ناحیه 3 مهم است و ما هیچ ایده ای را دور نمی ریزیم فقط باید غنی شده و امکان انجام آن فراهم شود.
حتی گاهی اوقات دیده شده که هر ناحیه را نیز برای استفاده بهتر از روش بسیج اندیشه ها به نواحی دیگری تقسیم نمو ده اند.
به طور مثال:
ایده ها |
نفر اول |
نفر دوم |
نفر ..... |
جمع امتیاز |
||||
|
امکان سنجی |
اثربخشی |
امکان سنجی |
اثربخشی |
امکان سنجی |
اثربخشی |
امکان سنجی |
اثربخشی |
ایده 1 ایده 2 . . .
|
|
|
|
|
||||
ایده ها |
امکان سنجی |
اثربخشی |
||
میانگین |
جمع |
میانگین |
جمع |
|
ایده 1 ایده 2 . . .
|
|
|
|
|
مولفه ها براساس نیاز و خلاقیت تغییر می کند. وظیفه مدیر آن است که انچه را که اثربخش است را انجام دهد.
ایده ها طی جدول به ترتیب اولویت بندی می شوند و می بایست براساس اولیت کار انجام داد و گزارش شود. (خط مشی سازمان از این روش به دست می آید)
سپس از افراد خواسته شد که راهکارهایی در این زمینه ارائه دهند و پس از اتمام این مرحله از همه نمره های داده شده به هر ایده میانگین گرفته می شود و یک میانگین کلی برای هر ایده در نظر گرفته می شود. با استفاده از این میانگین ها نمودار امکان سنجی و اثر بخشی آن رسم خواهد شد.
شناخته ترین ابزار دستیابی به مشارکت عبارت است از نظام پیشنهادها یا طرح بسیج اندیشه ها که یکی از عوامل مؤثر در تغییر شرایط کار و ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت کارکنان بوده و در واقع تجلی گاه ابتکارات و خلاقیتهای فردی و گروهی در بین کارکنان برای به وجود آوردن و گسترش روحیه مشارکت در میان آنان در جهت ایجاد پویایی و بهبود فرایند و کیفیت محصول یا ارائه خدمات است. به عبارت دیگر، سیستم پیشنهادها، فرمانبرداری از دانایی و به گردش انداختن اندیشه و بالاخره پرهیز از ترویج روحیه استبداد است و از این رهگذر ، سازمان آمادگی ورود به دوره بلوغ و ترویج روحیه مشارکت را پیدا می کند.
در اولین کارگاه حضوری درس استراتژی بازاریابی به بررسی و انجام مراحل فرایند بسیج اندیشه ها پرداختیم که در ادامه مراحل این کارگاه و نیز نتایج به دست آمده از انجام این کارگاه در خارج از کلاس آورده شده است:
نمونه ای از نمودار استخوان ماهی
در کارگاه اولی که در کلاس انجام گرفت اصلی ترین نظرات راجع به مشکل اشتغال به شرح ذیل استخراج و دسته بندی گردید؛
فرآیند نردبانی laddering process
در علم روانشناسی افراد بزرگی ظهور کرده اند که نظریات ماندگاری ارائه کرده اند . نظریات این افراد در علوم گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته اند یکی از موارد استفاده این علوم علم بازاریابی می باشد. افرادی چون فروید – کلی و .......
نظریه پردازی به نام اقای دنیس هینکل نظریه ای به نام laddering process دارد که مفهوم آن طرح یک سوال به صورت مکرر می باشد. در حقیقت دیدگاه آقای هینکل بر جمله why it is important for you استوار است . شاگردان آقای هنیکل به نام دینولدس و گاتمن نظریه ای به نام mean end ارائه دادند که از ترکیب laddering process و mean end مفهوم means end chain بوجود آمد :
(Means End Chain Theory) یکی از ابزارهای نیمه ساختار یافته ای است این نظریه که برای ”سرپوش برداری از محرک ها“ در بحث رفتار مشتری در مدیریت بازاریابی به کار گرفته می شود . ) برای آشنایی بیشتر با این موضوع به کتاب ”نقشه ذهن مشتری“ مراجعه نمایید ( این ابزار برای اولین بار توسط آقایان رینولدز و گاتمن در سال 1982 معرفی شد که به دلیل سادگی و کاربردی بودن، بیش از چند هزار تحقیق به این روش انجام شده و چند صد مقاله در مورد آن نوشته شده است . از آنجا که این ابزار، نوعی فرآیند منظم مؤثر کاربردی است، در زمینه های زیادی ( از ورزش گرفته تا مذهب ) مورد استفاده قرار گرفته است .
این مفهوم در علم بازاریابی کاربرد فراوانی دارد که این مفهوم را با تشریح یک مصداق علمی دنبال می کنیم .
در ابتدا یک موضوع را انتخاب می نمائیم .
در این مصداق ، یک کالا را انتخاب می کنیم و حواشی این کالا را بررسی می کنیم . تا اطلاعاتی نسبت به حضور این کالا و مطلوبیت ایجاد شده در خریدار و بازار بدست بیاوریم :
کالای مورد نظر در این مثال موبایل (تلفن همراه) می باشد . جمعیت مصاحبه شونده نیز از جامعه آماری دانشجویی و جنسیتی زن و مرد و تعداد 6 نفر می باشد تعداد افراد مصاحبه شونده نیز در این روش حداقل 20 نفر می باشد و البته از 30 نفر به بالا که باشد درصد پوشش و تعمیم آن به کل بازار نیز از دقت بیشتری برخوردار خواهد بود . همچنین جاافتادگی کمتری داریم.
مرحله اول :
مصاحبه با افراد : در ابتدا موضوع را که همان تلفن همراه می باشد با فرد مصاحبه شونده در میان می گذاریم و از آن فرد می خواهیم تا نظرات و توقعات خود را از تلفن همراه بیان نماید .
نظرات و توقعات فرد از کالا (Attribute) را یکی یکی و با دقت بر روی کاغذ یادداشت می نمائیم .
تلفن همراه
قیمت – امکانات – اندازه – سیستم عامل – رنگ – برند
همانطور که در بالا مشاهده کردیم صفات (Attribute) را لیست می نمائیم و در مورد هرکدام از این صفات آنقدر سوال می کنیم (با استفاده از Consequences) و ادامه می دهیم تا یه یک ارزش یا value برسیم . یک نکته در این قسمت وجود دارد و آن اینکه زنجیره ها از لحاظ تعدادی باهم متفاوت می باشند. لازم به ذکر است مسیر پیمایش زنجیره به دو صورت می باشد . این ابزار به دو روش ”پایین به بالا“ و ”بالا به پایین“، قابل استفاده است
روش اول Botton- up است که در سال 1982 ابداع گردید. که از (Attribute) شروع به پیمایش کرده و به value می رسد.
در روش ”پایین به بالا“، ابتدا ویژگی های کالا(Attributes) ،سپس خروجی های آن(Consequences ) را مورد بررسی قرار می دهیم تا در نهایت به ارزش مورد نظر مشتری، دسترسی پیدا کنیم .
به همین دلیل Means End Chain Theory را ترجمه ویژگی های کالا به ارزش های نهایی انسان دانسته اند که این ارزش های نهایی، عامل خرید و مصرف یک کالا توسط انسان هستند .
در این روش، پله پله از ویژگی های کالا به سمت خروجی های ناشی از آن و در پایان، ارزش مطلوب مورد نظر انسان حرکت می کنیم و به همین دلیل، این فرآیند را ”فرآیند نردبانی“ (Laddering Process) گفته اند .
در این روش، این سؤال که ”چرا این مسئله برای شما مهم است؟“ به دفعات تکرار می گردد.
این روش از روش های “مصاحبه عمیق” (Depth Interview) است.
روش دوم Top-Down می باشد که در سال 2002 رایج گردید. در این روش برعکس روش اول ما value را انتخاب و از زنجیره به Attribute می رسیم .
اولین مقالات در مورد این روش در آغاز قرن بیست و یکم منتشر شده است. به دلیل اینکه این روش، مشکل تر و حرفه ای تر از روش پایین به بالا است، تعداد کمتری تحقیق به این روش انجام شده است .روش ”بالا به پایین“ از ارزش ها شروع کرده و در نهایت به ویژگی های کالای مورد نظرانسان می رسد .
در این روش نیز، این سؤال در قالب های مختلف تکرار می گردد ”چگونه می خواهید به این هدف برسید؟“
معمولاً با 15 مصاحبه عمیق می توان 70 % تا 80 % اطلاعات لازم و با 20 مصاحبه حدود 90 % اطلاعات لازم، به دست می آید .به هر حال، مصاحبه ها باید تا زمانی ادامه یابد که در 2 یا 3 مصاحبه آخر، اطلاعات جدیدی به دست نیاید .
توصیه می شود علاوه بر یادداشت برداری از مصاحبه ها، حتماً آنها را ضبط نمود .
اما در این مبحث ما از روش Botton-up یا همان روش اول استفاده مینمائیم.
نمونه : Attribute تلفن همراه
قیمت – امکانات – اندازه – سیستم عامل – رنگ – برن
انجام کارهای روزمره
انجام کارهای بیشتر
Consequeines
صرفه جویی در وقت
بازدهی بالاتر
موفق تر
مرحله دوم : بعد از انجام مصاحبه و در آوردن Attribute و value های کالای مورد نظر و همچنین مسیر Consequences هرکدام از آنها نوبت به جایگذاری آن در جدول می رسد .
پس به هرکدام از value ها Attribute ها و مسیرهای پیمایش را نام گذاری می نمائیم. و در جدول ذیل به این صورت جایگذاری می نمائیم. ضمن اینکه آیتم های تکراری را نیز حذف می نمائیم.
ارزش value |
ردیف |
فواید Consequences |
ردیف |
ویژگیها Attributes |
ردیف |
موفق تر
اعتماد به نفس
احساس قدرت
مقبولیت
خاص بودن
اجتماعی بودن |
24
25
26
27
28
29 |
پس انداز بیشتر
خرید بیشتر
پوشش بیشتر نیازها
صرفه جویی در وقت
انجام کارهای بیشتر
بازدهی بالاتر
انجام کارهای روزمره
به روز بودن
راحتی در کار
شیک بودن
ارتباط بهتر با اجتماع
یادگیری تکنولوژی
کیفیت بالاتر
توسعه کار
|
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 |
قیمت
امکانات
اندازه
سیستم عامل
رنگ
برند
پشتیبانی از نرم افزار
کیفیت ساخت
خدمات پس از فروش |
1
2
3
4
5
6
7
8
9 |
مرحله سوم : در این قسمت اطلاعات جدول بالا را رسم می کنیم به گونه ای که در سطر پایین ویژگی ها Attribute در سطر وسط خروجی ها یا فواید Consequences و در بالاترین سطر ارزش ها Value را قرار می دهیم . به این صورت :
V= Value
V1=موفق تر V2=اعتماد به نفس V3=احساس قدرت V4=مقبولیت V5=خاص بودن V6=اجتماعی بودن
C= Consequences
C1=پس انداز بیشتر C2=خرید بیشتر C3=پوشش بیشتر نیازها C4=صرفه جویی در وقت C5=انجام کارهای بیشتر C6 =بازدهی بالاتر C7=انجام کارهای روزمره C8=به روز بودن C9=راحتی در کار C10=شیک بودن C11=ارتباط بهتر با اجتماع C12=یادگیری تکنولوژی C13=کیفیت بالاتر C14=توسعه کار
A= Attributes
A1= قیمت A2= امکانات A3= اندازه A4= سیستم عامل A5= رنگ A6= برند
A7=پشتیبانی از نرم افزار A8=کیفیت ساخت A9=خدمات پس از فروش
در این قسمت با توجه به جواب های پرسشنامه مسیر رسیدن ویژگیها به ارزش را به صورت زیر می نویسیم. لازم به ذکر است که این مسیر ممکن است شامل یک و یا بیش از یک آیتم فواید باشد.
حلقه های سه تایی:
A1-C14-V1
حلقه های چهارتایی:
A1-C1-C2-V1
A2-C3-C4-V2
A2-C7-C8-V5
A5-C1-C2-V2
A9-C3-C8-V1
A3-C5-C6-V3
حلقه های پنج تایی:
A1-C10-C5-C11-V4
A3-C3-C12-C5-V6
A1-C3-C5-C2-V6
A6-C1-C7-C8-V4
A7-C14-C9-C10-V1
A8-C5-C6-C7-V3
حلقه ای شش تایی:
A4-C7-C8-C9-C4-V1
A2-C2-C4-C5-C3-V5
A8-C5-C1-C3-C2-V4
A2-C13-C11-C7-C4-V4
حلقه های هفت تایی:
A4-C12-C13-C14-C7-C8-V4
A1-C12-C6-C1-C4-C5-V2
نتیجه گیری ازنتایج حاصل ازمصاحبه عمیق :
1- هر چه تعداد زنجیره های با حلقه زیاد بیشتر باشد، جامعه مورد بررسی مسیر طولانی تری را برای رسیدن به ارزش مورد نظر خود طی می کند .
2- اشتراک یا عدم اشتراک حلقه های مسیرهای مختلف، می تواند شاخصی برای نتیجه گیری باشد .
3- تعداد حلقه ها نشان دهنده سرعت و سهولت ایجاد رابطه با مشتری است و می تواند راهنمایی در امرتبلیغات، بسته بندی، قیمت گذاری و . . . باشد . به طور کلی نتایج حاصل از این بررسی بیشتر برای بازاریابان و فروشندگان، قابل استفاده است .
4- تعداد دفعات تکرار یک مسیر، نشان دهنده میزان تأثیر گذاری است و هر چه تعداد تکرار یک مسیر بیشتر باشد، نشان دهنده تأثیر بیشتر در جامعه است .
بررسی محصولات و خدمات ارائه شده شرکت راهکار های یکپارچه سیمرغ با جدول شل
در خصوص کیف پول آنلاین ، شارژ امتیازی و شارژ خودکار ، سیمرع تجارت رهبر است و رقیب دیگری ندارد که بتواند این کار را انجام دهد یعنی هم بازار جذابیت دارد و هم قابلیت های رقابتی شرکت قوی است.
در کارت کارت های شهروندی، سامانه وفاداری و سامانه حمل و نقل هوشمند به دلیل وجود رقیب هایی چون بانک شهر و شرکت سها و ... قابلیت های رقابتی آن نیز برای شرکت متوسط است لذا در قسمت رشد حفاظتی و مراقبتی قرار می گیرد.
درخصوص کیف پول الکترونیکی و گسترش نقاط پذیرندگی ، قابلیت های رقابتی شرکت متوسط است و و بازار بسار جذاب است، در نتیجه این سیستم در قسمت سخت کوش قرار دارد و شرکت باید تلاش کند تا با افزایش قابلیت های رقابتی خود، به رهبر در این شبکه تبدیل شود.