تحلیل محیط خارجی (EFE)
تحلیل محیط خارجی (EFE)
External Factor Evaluation Matrix (EFE) |
||||
Opportunities |
Weight |
Rating |
Weighted Score |
|
1. |
ظهور فناوری های جدید پرداخت خصوصا پرداخت های موبایلی و رشد روز افزون سطح تطبیق با تکنولوژی |
0.07 |
3 |
0.21 |
2. |
پتانسیل بالای بازار - درصد گردش مالی جذب شده از بازار پرداخت خرد به گردش قابل جذب هنوز خیلی پایین است. (3%) درصد بسیار زیادی از تراکنش های شاپرک زیر مبلغ 25 هزار تومان است. وجود بازارهای Niche مانند تاکسی و نانوایی که PSPها با راهکارهای موجود امکان پوشش آن را نداشته اند. |
0.05 |
2 |
0.10 |
3. |
ظهور بازارهای جدید پرداخت الکترونیکی مانند سیستم های بسته پرداخت، کیف پول دیجیتالی، ارزهای مجازی |
0.06 |
3 |
0.18 |
4. |
امکان عرضه خدمات پرداخت خرد به شبکه بانکی با توجه به هزینه بالای کارمزد بانک ها در حوزه پرداخت های شاپرکی و امکان جذب منابع |
0.06 |
4 |
0.24 |
5. |
امکان مشارکت با اپراتورهای تلفن همراه اعم از MNO و MVNO |
0.06 |
3 |
0.18 |
6. |
برنامه توسعه خدمات کارت شهروندی از طرف شهرداری ها |
0.05 |
2 |
0.10 |
7. |
امکان تعریف خدمات مستقیم برای دارندگان کارت های کیف پول و شهروندی |
0.05 |
1 |
0.05 |
8. |
امکان اتصال زیرساخت کیف پول شرکت به کیف پول های چند ارزی بین المللی |
0.03 |
2 |
0.06 |
9. |
افزایش نیاز مشتریان به تحلیل داده های کسب و کار |
0.04 |
2 |
0.08 |
10. |
افزایش نیاز به یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار پذیرنده با فرآیند پرداخت الکترونیکی مانند سیستم های بسته در مدارس، مجتمع های تفریحی، دانشگاه ها و ... |
0.03 |
2 |
0.06 |
|
Threats |
Weight |
Rating |
Weighted Score |
1. |
سرعت ورود رقبا در ابعاد سرمایه گذاری نسبتا بزرگ در بازار (شامل PSPها، بانک ها و اپراتورهای تلفن همراه) |
0.08 |
1 |
0.08 |
2. |
افول چرخه عمر پرداخت آفلاین |
0.05 |
2 |
0.10 |
3. |
مدل همه یا هیچ در صادر کنندگی و پذیرندگی کارت های کیف پول در هر بخش از بازار |
0.04 |
4 |
0.16 |
4. |
نقش کلیدی نیروی انسانی متخصص و هزینه بالای جایگزینی نیروی انسانی در صنعت |
0.05 |
2 |
0.10 |
5. |
عدم وجود رگولاتوری مشخص در این بازار و امکان عدم اعطای مجوز لازم از سوی بانک مرکزی و وضع قوانین محدود کننده |
0.02 |
1 |
0.02 |
6. |
سهم بالای هزینه های نیروی انسانی در بهای تمام شده پروژه ها |
0.06 |
2 |
0.12 |
7. |
سرمایه بر بودن زیرساخت پذیرندگی، حاشیه سود کم و بازگشت بلند مدت آن |
0.05 |
2 |
0.10 |
8. |
بالا بودن قیمت کارت های غیرتماسی به عنوان ابزار پرداخت مشتری نهایی |
0.04 |
1 |
0.04 |
9. |
دامپینگ رقبا و رانت اطلاعاتی و مالی |
0.07 |
2 |
0.14 |
10. |
سرعت تغییرات فناوری های مالی FinTech (کاهش دوره عمر محصول، افزایش سطح توقعات مشتری) |
0.04 |
4 |
0.16 |
|
TOTALS |
1.00 |
|
2.28 |