Competitive Profile Matrix (CPM)
Competitive Profile Matrix (CPM) |
|||||||
|
Simorq |
Competitor |
Competitor |
||||
Critical Success Factors |
Weight |
Rating |
Score |
Rating |
Score |
Rating |
Score |
Advertising |
0.05 |
1 |
0.05 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Market Penetration |
0.00 |
2 |
0.00 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Customer Service |
0.00 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Store Locations |
0.00 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
R&D |
0.15 |
2 |
0.30 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Employee Dedication |
0.05 |
3 |
0.15 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Financial Profit |
0.10 |
1 |
0.10 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Customer Loyalty - Network |
0.15 |
1 |
0.15 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Market Share |
0.10 |
2 |
0.20 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Service Quality |
0.15 |
3 |
0.45 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Top Management |
0.10 |
3 |
0.30 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Price Competitiveness |
0.15 |
3 |
0.45 |
0 |
0.00 |
0 |
0.00 |
Totals |
1.00 |
|
2.15 |
|
0.00 |
|
0.00 |
استراتژی شرکت راهکار های یکپارچه سیمرغ بر اساس تحلیل ماتریسSWOT
عوامل استراتژیک |
فهرست قوتها ( S ) |
فهرست ضعفها ( W ) |
فهرست فرصتها (O) |
استراتژیهای SO |
استراتژیهای WO |
فهرست تهدیدها ( T ) |
استراتژیهای ST |
استراتژیهای TW |
استراتژیهای تهاجمی (SO)
|
استراتژی های محافظه کارانه (WO)
|
استراتژیهای رقابتی (ST)
|
استراتژیهای تدافعی (WT)
|
تحلیل محیط خارجی (EFE)
External Factor Evaluation Matrix (EFE) |
||||
Opportunities |
Weight |
Rating |
Weighted Score |
|
1. |
ظهور فناوری های جدید پرداخت خصوصا پرداخت های موبایلی و رشد روز افزون سطح تطبیق با تکنولوژی |
0.07 |
3 |
0.21 |
2. |
پتانسیل بالای بازار - درصد گردش مالی جذب شده از بازار پرداخت خرد به گردش قابل جذب هنوز خیلی پایین است. (3%) درصد بسیار زیادی از تراکنش های شاپرک زیر مبلغ 25 هزار تومان است. وجود بازارهای Niche مانند تاکسی و نانوایی که PSPها با راهکارهای موجود امکان پوشش آن را نداشته اند. |
0.05 |
2 |
0.10 |
3. |
ظهور بازارهای جدید پرداخت الکترونیکی مانند سیستم های بسته پرداخت، کیف پول دیجیتالی، ارزهای مجازی |
0.06 |
3 |
0.18 |
4. |
امکان عرضه خدمات پرداخت خرد به شبکه بانکی با توجه به هزینه بالای کارمزد بانک ها در حوزه پرداخت های شاپرکی و امکان جذب منابع |
0.06 |
4 |
0.24 |
5. |
امکان مشارکت با اپراتورهای تلفن همراه اعم از MNO و MVNO |
0.06 |
3 |
0.18 |
6. |
برنامه توسعه خدمات کارت شهروندی از طرف شهرداری ها |
0.05 |
2 |
0.10 |
7. |
امکان تعریف خدمات مستقیم برای دارندگان کارت های کیف پول و شهروندی |
0.05 |
1 |
0.05 |
8. |
امکان اتصال زیرساخت کیف پول شرکت به کیف پول های چند ارزی بین المللی |
0.03 |
2 |
0.06 |
9. |
افزایش نیاز مشتریان به تحلیل داده های کسب و کار |
0.04 |
2 |
0.08 |
10. |
افزایش نیاز به یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار پذیرنده با فرآیند پرداخت الکترونیکی مانند سیستم های بسته در مدارس، مجتمع های تفریحی، دانشگاه ها و ... |
0.03 |
2 |
0.06 |
|
Threats |
Weight |
Rating |
Weighted Score |
1. |
سرعت ورود رقبا در ابعاد سرمایه گذاری نسبتا بزرگ در بازار (شامل PSPها، بانک ها و اپراتورهای تلفن همراه) |
0.08 |
1 |
0.08 |
2. |
افول چرخه عمر پرداخت آفلاین |
0.05 |
2 |
0.10 |
3. |
مدل همه یا هیچ در صادر کنندگی و پذیرندگی کارت های کیف پول در هر بخش از بازار |
0.04 |
4 |
0.16 |
4. |
نقش کلیدی نیروی انسانی متخصص و هزینه بالای جایگزینی نیروی انسانی در صنعت |
0.05 |
2 |
0.10 |
5. |
عدم وجود رگولاتوری مشخص در این بازار و امکان عدم اعطای مجوز لازم از سوی بانک مرکزی و وضع قوانین محدود کننده |
0.02 |
1 |
0.02 |
6. |
سهم بالای هزینه های نیروی انسانی در بهای تمام شده پروژه ها |
0.06 |
2 |
0.12 |
7. |
سرمایه بر بودن زیرساخت پذیرندگی، حاشیه سود کم و بازگشت بلند مدت آن |
0.05 |
2 |
0.10 |
8. |
بالا بودن قیمت کارت های غیرتماسی به عنوان ابزار پرداخت مشتری نهایی |
0.04 |
1 |
0.04 |
9. |
دامپینگ رقبا و رانت اطلاعاتی و مالی |
0.07 |
2 |
0.14 |
10. |
سرعت تغییرات فناوری های مالی FinTech (کاهش دوره عمر محصول، افزایش سطح توقعات مشتری) |
0.04 |
4 |
0.16 |
|
TOTALS |
1.00 |
|
2.28 |
تحلیل محیط داخلی (IFE)
Internal Factor Evaluation Matrix (IFE) |
||||
Strengths |
Weight |
Rating |
Weighted Score |
|
1. |
دسترسی به شبکه مشتریان و شعب بانک تجارت (امور استان ها) |
0.07 |
4 |
0.28 |
2. |
اعتبار مالی سیمرغ تجارت به پشتوانه بانک تجارت |
0.05 |
3 |
0.15 |
3. |
جمع آوری و پایش به موقع و کاربردی اطلاعات رقبا و مشتریان |
0.05 |
3 |
0.15 |
4. |
ساختار سازمانی سریع و چابک |
0.07 |
4 |
0.28 |
5. |
پذیرش کارت های سیمرغ در شبکه حمل و نقل شهر تهران (حدود 6000 نقطه) به عنوان بزرگترین بازار پرداخت خرد فعلی کشور از طریق مشارکت بلند مدت |
0.07 |
4 |
0.28 |
6. |
شبکه پذیرندگی با قابلیت پذیرش متقابل بین شهرهای مختلف |
0.05 |
4 |
0.20 |
7. |
امنیت محصول و کیفیت زیرساخت فنی |
0.06 |
4 |
0.24 |
8. |
بانک تجارت به عنوان خریدار بزرگ خدمات |
0.08 |
4 |
0.32 |
Weaknesses |
Weight |
Rating |
Weighted Score |
|
1. |
ضعف در جذب مشتری نهایی به دلیل ناکافی بودن تبلیغات و برندینگ |
0.05 |
1 |
0.05 |
2. |
کافی نبودن جذابیت ارزش پیشنهادی ارائه شده به کاربر نهایی |
0.06 |
2 |
0.12 |
3. |
ضعف در تحقیق و توسعه و Time to Market تولید محصول جدید و ارائه به بازار (مالی و تخصصی) |
0.08 |
1 |
0.08 |
4. |
حجم کم شبکه مشتریان نهایی فعال |
0.07 |
2 |
0.14 |
5. |
توان مالی (نقدینگی) نسبت به حجم سرمایه گذاری پروژه ها |
0.06 |
2 |
0.12 |
6. |
عدم امکان استفاده از ارتباطات غیر رسمی لایه های بازار در اخذ پروژه ها |
0.04 |
1 |
0.04 |
7. |
چالش اثربخشی سرمایه انسانی به علت جوان بودن بدنه نیروی انسانی شرکت |
0.03 |
2 |
0.06 |
8. |
هزینه بالای یادگیری و وابستگی سازمان به نیروی انسانی |
0.05 |
2 |
0.10 |
9. |
بالا بودن هزینه ستاد شرکت به سود ناخالص(به دلیل کافی نبودن مقیاس مشتریان) |
0.06 |
2 |
0.12 |
TOTALS |
1.00 |
2.73 |
قلمرو
استراتژی بنگاه (قلمرو شرکت ، ما باید به کدام کارها بپردازیم؟ )
استراتژی تجاری (قلمرو تجاری ، در کدام بازار-محصول های موجود در این فعالیت یا صنعت باشیم؟
استراتژی بازاریابی (تعریف بازار هدف )
خطوط کسب و کار سیمرغ به اختصار به صورت ذیل میباشد:
حوزه کسب و کارهای کیف پول مبتنی بر تراشه
حوزه کسب و کارهای کیف پول مبتنی بر شبکه
حوزه کسب و کارهای ارائه خدمات مشترک با کسب و کار مشتریان سازمانی و بنگاه های مشتری بانک
حوزه کسب و کارهای خدمات مدرن و ارزش افزوده به مشتریان حقیقی بانک تجارت
حوزه کسب و کار صادر کنندگی کارت در بانک تجارت
حوزه خدمات Smart Branch، سرویس های مجازی شعبه و کیوسک های بانکی و پرداخت
اهداف آرمانی و اهداف عملیاتی
استراتژی بنگاه
استراتژی تجاری
استراتژی بازایابی
تخصیص منابع
استراتژی بنگاه
استراتژی تجاری
استراتژی بازاریابی
منابع مزیت رقابتی
استراتژی بنگاه
استراتژی تجاری
استراتژی بازاریابی
تعریف تفکر استراتژیک
تفکر استراتژیک، با توجه به دانشگاه دفاع ملی، راه های مختلفی در این مورد است که چگونه ما فکر می کنیم. در این کتاب، تبدیل شدن به یک رهبر استراتژیک، را ریچارد هیوز و کاترین بیتی اینگونه تعریف می کنند که: تفکر استراتژیک به عنوان "جمع آوری، تفسیر، تبدیل، و ارزیابی اطلاعات و ایده هایی است که به شکل مزیت رقابتی پایدار سازمان می باشند." "این یک بالا به پایین، بزرگ است که در کل سازمان مشاهده می گردد. این یک درک عمیق از کسب و کار شما در رابطه با انجام کارهای درست است، که بیل بیرنبام به جای انجام کارهای درست، می گوید: در تفکر استراتژیک: یک پازل چهار قطعه داریم.
استراتژی های شرکت راهکارهای یکپارچه سیمرغ، توسط هییت مدیره ، مدیرعامل، مدیران ارشد سازمان و مشاوره های این مجموعه تدوین می گردد.
استراتژی های این سازمان بر اساس SWOT به شرح زیر است :
استراتژیهای تهاجمی (SO)
استراتژی های محافظه کارانه (WO)
استراتژیهای رقابتی (ST)
استراتژیهای تدافعی (WT)
چکیده
در ابتدای سال 1950 برای اولین بار مفهوم چرخه عمر سازمان توسط "کنت بولدینگ" پیشنهاد شد، بحث در مورد این مفهوم در داخل بسیاری از رشته ها، از جمله مدیریت، مدیریت دولتی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، روانشناسی و بازاریابی صورت گرفته است.
مقاله ما یک مدل چرخه زندگی را به طور کلی ارائه داده است و چندین نمونه از آنها را، در رابطه با ضعف خاص موجود در نظریه چرخه زندگی مورد بحث قرار داده است، و ما نیز سعی داریم از آنها برای پاسخ به دو سؤال مهم در مورد چرخه زندگی بهره گیریم.
مشکل دیگر ما در این مقاله این است که، چگونه مدیران رومانیایی، مدیریت چرخه زندگی سازمان را انجام می دهند؟
شرکت راهکار های یکپارچه سیمرغ (سهامی خاص) در تاریخ 16/1/87 در زمینه ارائه راهکارهای نوین بانکی با تمرکز بر پرداخت خرد الکترونیکی فعالیت خود را آغاز نمود.با توجه به نیاز بازار به فراهم سازی بستری مناسب جهت جمعآوری پول خرد و الکترونیکی کردن آن، بانک تجارت به عنوان اولین بانک پس از نیازسنجی های بازار با همکاری شرکت توسن اقدام به راه اندازی و تاسیس شرکتی که توانایی انجام پروژههای کیف پول الکترونیک را داشته باشد، نمود.
رسالت و ماموریت شرکت سیمرغ تجارت به عنوان مجری کارت کیف پول الکترونیک بانک تجارت، نوآوری در خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی با تمرکز بر توسعه پرداخت خرد و خدمات ارزش افزوده بود.
از سال 87 تا 89 شرکت سیمرغ تجارت با صدور 300000 کارت هیبرید کیف پول الکترونیکی تجارت ، و ارایه تبلیغات و راهکار هایی جهت شناخت این محصول توسط مردم، و اجرای استراتژی رهبری هزینه با قرار دادن این کارت ها به صورت رایگان در اختیار مردم توانست مزیت رقابتی مشخصی برای خود ایجاد نماید.
همچنین همکاری با شرکت فناسا جهت مجهز کردن تمامی اتوبوس های درون شهری و متروی تهران جهت پذیرش کارت های کیف پول الکترونیکی بانک تجارت ، توانست جایگاه بسیار مناسبی در بین رقبا و در بازار بدست آورد. (مشارکت – جوینت ونچر و رسوخ در بازار)
در سال 88 شرکت سهاتو به عنوان رقیب سیمرغ تجارت شروع به فعالیت کرد اما فقط در زمینه کارت بلیت الکترونیکی موفق به فعالیت شد لذا شرکت سیمرغ با تلاش های مستمر خود در سال 89 و ارایه امکانات متنوع در کیف پول الکترونیکی خود از جمله ارایه تخفیف ، بن کارت و ... توانست سهم بسیاری از بازار را بدست آورد. (رهبری هزینه و توسعه محصول)
در سال 90 بانک شهر در حوزه کیف پول الکترونیکی شروع به فعالیت کرد و به عنوان رقیب درجه اول شرکت سیمرغ همچنان مشغول به فعالیت است. از جمله امکاناتی که سیمرغ جهت رقابت با بانک شهر ارایه کرد به شرح زیر است :
کارت کیف پول شهروندی: این نوع از کارت کیف پول، در کلیه حوزههای پرداخت شهری مانند حمل و نقل عمومی، پارکینگها و پارکومترها، ایستگاههای اجاره دوچرخه، ورودی اماکن ورزشی، تفریحی، تاریخی، فرهنگی، کیوسکهای روزنامه فروشی، نانواییهای، جایگاههای سوخت و ....
کارت کیف پول دانشجویی: این کارت، علاوه بر دارا بودن کلیه ویژگیهای کارت دانشجویی، قابلیت پرداخت در کلیه نقاط خرید در دانشگاه مانند بوفه، سلف، انتشارات، کتابخانه، سایت و ... همچنین قابلیت احراز هویت و ثبت رخدادها در گیتهای ورود و خروج دانشگاه و خوابگاه دانشجویی، انتشارات و ... را دارا میباشد.
کارت کیف پول دانش آموزی: کارت کیف پول دانشآموزی مشابه کارت کیف پول دانشجویی، علاوه بر احراز هویت دانش آموز و ثبت رخدادهای ورود و خروج به مدرسه، سرویس مدرسه، امکان اتصال به سامانه پیامکی، جهت گزارش به والدین در خصوص ساعات ورود، خروج به مدرسه و سرویس در لحظه رخداد واقعه را دارا میباشد. همچنین این کارت قابلیت پرداخت در کلیه نقاط خرید در مدارس را نیز دارا میباشد.
در سال 93 به دلیل رشد و سودآوری بسیار بالایی که شرکت سیمرغ بدست آورد توانست 20 درصد از سهام بانک تجارت و شرکت توسن را خریداری نماید. همچنین با خرید کل سهام شرکت های رقیب نوین کارت ، و حصیر توانست چاپ و شخصی سازی و صدور کارت را به عهده گیرد. و 400 شعبه بانک تجارت در شهر تهران را جهت صدور و فروش کارت ها تجهیز نماید.
این شرکت با افزایش دانش و توانمندی های نیروهای کارآمد، متختصص و مجرب توانست ترکیبی از بهترین و اولین ها را در عرصه پرداخت های خرد ارایه دهد.
شرکت سیمرغ علاوه بر تمرکز بر روی کیف پول الکترونیکی ، در حوزه های مختلفی شروع به فعالیت نمود. از جمله طراحی و پیاده سازی سامانه وفاداری و تخفیف فروشگاه رفاه ، سامانه عوارضی ، سامانه رای گیری. طراحی این نرم افزارها هیچگونه ارتباطی با کارت های کیف پول نداشت و شرکت جهت بالا بردن سطح رزومه خود و شناخت بیشتر توسط شرکت های مختلف ، اقدام به نوشتن این پروژه ها کرد.
در سال 94 شرکت سیمرغ فعالیت های خود را در شهر هایی چون قم، کرج ، اراک، زنجان و تبریز گسترش داد. و شروع به فعالیت های جدیدی چون پذیرش کارت کیف پول الکترونیکی در نانوایی ها نمود و تقریبا بیش از نیمی از استان های کشور را به این سیستم مجهز کرد.
مشکلاتی که شرکت سیمرغ تجارت طی فعالیت های خود با آن مواجه بوده است ، ورود رقیب های متعدد در زمینه های مشابه با کارت کیف پول ، که البته هر کدام را می توان علاوه بر تهدید به عنوان فرصت نگریست، چون باعث تلاش بیشتر تیم تحقیق و توسعه و در عین حال پیشرفت تیم و سازمان بوده است تا راهکارهای نوینی جهت رقابت با طرح های نوین رقیبان باشد.
همچنین شرکت توسن به دلایلی محرمانه سهام خود را از شرکت خارج نمود و تمامی بودجه مالی که قبلا در اختیار شرکت سیمرغ قرار می داد را قطع کرد. بنابراین اعضای هیئت مدیره تغییر یافت و به طبع آن مدیر عامل شرکت نیز برکنار و مدیرعامل جدیدی از نیروهای بانک تجارت منصوب گردید. مدیرعامل جدید نیز تمامی مدیران ارشد سازمان را اخراج و یا تغییر سمت داد و نیروهای جدیدی را در این جایگاه قرار داد.
مشکلات مالی باعث عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان و پاداش و مزایا گردید که خود موجب ایجاد نارضایتی و عدم انگیزه در بین کارکنان این شرکت شد. البته شرکت با ورود به بخش های دیگری از بازار توانست تا حدودی این مشکل را برطرف نماید.
وجود تحریم های اقتصادی و افزایش قیمت تجهیزات و مواد اولیه و عدم همکاری برخی کشورها در زمینه کسب و کار کیف پول الکترونیکی ، از جمله مشکلات دیگری بود که در این مدت گریبانگیر سیمرغ تجارت شده بود.
دوره حیات سازمان سیمرغ تجارت در مرحله رسمی شدن است اما به صورت جزیی تر می توان از چند منظر سازمان را بررسی نمود
از منظر دانش و یادگیری ، شرکت سیمرغ در مرحله رشد می باشد. با توجه به تغییرات روز افزون در حوزه بانک و کیف پول الکترونیکی، نیروهای انسانی این سازمان باید به صورت مستمر دانش خود را افزایش و به روز رسانی کنند.
از منظر محصول ، پرتفوی کارت کیف پول الکترونیکی در مرحله بلوغ می باشد.
از منظر ساختار سازمانی، بخصوص مدیران لایه میانی و ارشد نیز در مرحله رشد هستند.